Sociálne sestry na Slovensku povedie nová provinciálna predstavená

Členky Spoločnosti sociálnych sestier si na provinciálnom zhromaždení, ktoré sa konalo v dňoch 15. – 18. marca 2019 v Košiciach zvolili do úradu provinciálnej predstavenej sestru Renátu Jamborovú.

Zhromaždenie bolo zamerané na vytýčenie nových smerov v súlade s posilnením charizmy, identity a poslania sestier na nasledujúce štyri roky. Súčasťou zhromaždenia bola aj voľba nového provinciálneho vedenia. Zvolená sestra Renáta Jamborová oficiálne prevezme úrad 17. mája 2019. Zvolené boli taktiež tri provinciálne radkyne.

Novému provinciálnemu vedeniu vyprosujme hojnosť darov Ducha Svätého, a všetky milosti potrebné  pre službu vedenia, šírenia posväcujúcej lásky a vytvárania jednoty v súlade s poslaním sociálneho učenia Cirkvi.


Nová provinciálna predstavená sestra Renáta Jamborová (vpravo).

Stručný životopis

Sestra Renáta Jamborová pracuje ako pedagóg na katedre náuky o rodine na Teologickej fakulte TU v Bratislave. V Spoločnosti sociálnych sestier zložila prvé sľuby v roku 1995 a večné sľuby v roku 2001. Od roku 2009 vykonáva službu novicmajsterky vo formačnom dome v Bratislave, bola asistentkou provinciálnej predstavenej (2011-15) a v roku 2017 bola zvolená za delegátku medzinárodnej Federácie Spoločnosti sociálnych sestier.

-fc-

V Podolínci otvoria výstavu a uvedú knihu s názvom Damnatio memoriae

Kláštor Kongregácie Najsvätejšieho Vykupiteľa – Redemptoristi v Podolínci, Fakulta masmediálnej komunikácie UCM v Trnave, Špeciálna základná internátna škola sv. Klementa Hofbauera a Detský domov sv. Klementa Hofbauera v Podolínci pozývajú na otvorenie výstavy fotografií. Uskutoční sa vo štvrtok 28. marca 2019 o 13:00 h v priestoroch Galérie Mestskej knižnice v Podolínci a kláštor záhrade Kongregácie Najsvätejšieho Vykupiteľa v Podolínci.

„Výstavný projekt Damnatio memoriae – stratenie pamiatky prezentuje v širších kontextoch formou umeleckého dokumentu pohľad na súčasné sociálne a duchovné mobility objektu kláštora v Podolínci, kde pod jednou strechou koexistujú Špeciálna základná škola sv. Klementa Hofbauera, Detský domov sv. Klementa Hofbauera a vlastník objektu, Kongregácia Najsvätejšieho Vykupiteľa – Redemptoristi. Objekt kláštora je výnimočný nielen dobre viditeľnou panorámou veží mesta Podolínca, ale aj koncentráciou historických, religióznych a sociálnych odkazov ľudského spoločenstva. Kláštor a okolie je koncentrovaná Obec Božia, ktorá v jednom objekte – pod jednou strechou – skrýva sociálne aj religiózne vrstvy. Kláštor je priestorom pre duchovno-misijný život rehoľníkov, súčasne slúži ako špeciálna základná škola a detský domov pre sociálne znevýhodnené deti. Kláštor je objektom, v ktorom sú učitelia a rehoľníci zároveň sociálnymi pracovníkmi, ale aj náhradnými rodičmi – otcami, matkami, bratmi, sestrami… Silný odkaz skrýva aj jeho história počas komunistického režimu, kedy kláštor slúžil v 50. rokoch 20. storočia ako väzenie pre rehoľníkov, “ avizujú organizátori výstavy.

Súčasťou výstavy bude aj uvedenie knihy s názvom _damnatio memoriae_stratenie pamiatky. Kurátorkou výstavy je Klára Kubíková. Na 178 stranách je prezentovaný výber najlepších prác autorov a študentov Fakulty masmediálnej komunikácie UCM v Trnave, participujúcich na projekte. Knihu obohacujú texty religiózneho a odborného charakteru od pátra Michala Zamkovského CSsR, kňaza Ľubomíra Hajdučíka, kurátorky Kláry Kubíkovej a autorov (pedagógov) Petry Cepkovej a Jozefa Sedláka. Kniha obsahuje tiež krátke poetické vyznania študentov – autorov masmediálnej fakulty UCM v Trnave. Výstavný projekt, ktorý finančne podporil Fond na podporu umenia, potrvá do 30. apríla 2019.

Zdroj: TK KBS, jse; ml

Na Lukovom Dvore pribudlo nové centrum

V Nitre na Lukovom Dvore 23. marca 2019 otvorili a požehnali nový dom miestneho duchovného centra. Slávnostnú svätú omšu celebroval v kaplnke tohto novopostaveného Domu Kána nitriansky biskup Mons. Viliam Judák. V príhovore po evanjeliu pripomenul spojitosť novozákonnej biblickej udalosti zo svadby v Káne Galilejskej so situáciou tých, ktorí budú prichádzať do tohto centra. Vodu svojho úsilia budú prinášať pred Božiu Matku, ktorá sa prihovorí, aby ju jej božský Syn premenil na víno, čiže na hodnoty prevyšujúce možnosti človeka. Nitriansky biskup poďakoval misionárom za ich prácu pre Nitru i celú diecézu. Na Lukovom Dvore pôsobia 21 rokov.

Nový Dom Kána sa nachádza v areáli parku a jeho fungovanie bude prepojené s Domom Srdca Ježišovho. Kapacita nového domu je 10 dvojposteľových izieb, zahŕňa bývanie pre novú komunitu Congregatio Jesu a súčasťou je aj kaplnka a tiež dve pustovne. Toto Duchovné centrum Lukov Dvor vedú misionári Najsvätejšie Srdca Ježišovho spolu so sestrami Našej milej Matky Najsvätejšieho Srdca Ježišovho z Kiribati. Zakrátko do neho príde aj komunita sestier Congregatio Jesu. Centrum sa nachádza dva kilometre od Nitry smerom na Jarok. V okolí dvoch budov je veľký park s chodníkmi, kaplnkou, krížovou cestou a ihriskom.

Pohnútami na stavbu nového domu v areáli bolo úsilie misionárov poskytnúť duchovnú pomoc viacerým ľuďom či komunitám. Doteraz jediná budova bývalého kaštieľa – Dom Srdca Ježišovho – kapacitne nestačila a neumožňovala centru ďalej sa rozvíjať. Provinciálna rada 28. novembra 2016 rozhodla, že na Lukovom Dvore sa postaví druhý dom.

Zdroj: biskupstvo-nitra.sk/Miroslav Lyko

Satmárky a redemptoristky hľadali spôsoby ako uviesť do života dokument Nové víno do nových mechov

V dňoch od 22. do 24. marca sa v Kežmarku konalo formačné stretnutie sestier satmáriek a redemptoristiek. Témou stretnutia bola práca nad dokumentom Kongregácie pre zasvätený život a spoločnosti apoštolského života Nové víno do nových mechov. Dokument predstavil a celé stretnutie animoval don Štefan Turanský SDB.

Uvedený dokument hovorí, že zasvätený život prechádza obnovou a sú tu nové výzvy, ktoré Boh necháva zaznieť práve teraz v tejto historickej chvíli. Preto súčasťou programu bola aj práca v skupinách, v ktorých sa sestry pokúsili nájsť styčné prvky svojich rehoľných inštitútov s uvedeným dokumentom. Veľkým obohatením bol aj čas spoločnej modlitby a slávenie svätej omše, ako aj neformálne strávené chvíle.

Štefan Turanský SDB

Misionárky sa sťahujú do Přerova

Svoju rehoľnú komunitu má v Českej republike už aj mesto Přerov. Kláštor sestier misionárok v jednom z najväčších miest Olomouckej arcidiecézy požehnal 8. marca 2019 arcibiskup Jan Graubner.

Päťčlenná „slovanská“ komunita zložená z troch Sloveniek, Poľky a Češky, sa sem presťahovala z Kelče, mestečka na Vsetínsku. „Po trinástich rokoch pôsobenia sme vnímali, že Kelč je už dnes živá a rozvíjajúca sa farnosť. Preto pre nás prišiel čas posunúť sa ďalej,“ hovorí predstavená komunity Misijných sestier služobníc Ducha Svätého, sestra Magdaléna Lis.

Dôvodom sťahovania je podľa nej už samotný názov spoločenstva. „Sme misijné sestry a našim poslaním je hlásať radostnú zvesť všade tam, kde zatiaľ vôbec nebola hlásaná, alebo sa tak dialo len nedostatočne,“ objasňuje a dodáva, že z niekoľkých ponúknutých miest sa nakoniec v modlitbe rozhodli práve pre Přerov. „Od Kelče je to iba tridsať kilometrov, a pritom je to tam úplne iné,“ hovorí sestra Magdaléna.

Na pomoc v misijnom pôsobení medzi 44-tisíc přerovskými obyvateľmi prijal sestry miestny farár P. Josef Rosenberg: „Očakávam, že budú ľuďom dávať vedieť o Ježišovi Kristovi. Všetky tu majú civilné zamestnanie na miestach, kde slúžia verejnosti – v Charite, v škôlke alebo v centre pre rodiny. A ľuďom, ktorí tam prichádzajú tak budú môcť svedčiť o milosrdnej Božej láske.“


„Svoju prítomnosťou a životom sa snažíme odpovedať na aktuálne potreby miesta a času, kam nás Pán posiela. Popri svojich civilných zamestnaniach sa chceme zapojiť aj do pastorácie a novej evanjelizácie,“ dopĺňa sestra Magdaléna a dodáva: „Všetkých preto prosíme o modlitbu, aby naša misia v Přerove priniesla dobré ovocie.“

Jiří Gračka
Foto: Pavel Machalka/Člověk a Víra
Zdroj:
katyd.cz
-fc-

Jezuita Vendelín Javorka zomrel pred 53 rokmi

Túto nedeľu, 24. marca 2019, uplynie päťdesiattri rokov od úmrtia významného slovenského misionára Vendelína Javorku.

Vendelín Javorka sa narodil ako najstaršie z desiatich detí 15. októbra 1882 v Černovej. Študoval v Ostrihome, St. Andrä, Bratislave aj Innsbrucku. V Ríme pripravoval kňazov na misie do Ruska v pápežskom kolégiu, ktoré v lete oslávi 90 rokov od založenia. Do Šanghaja sa dostal ako správca farnosti pre ruských gréckokatolíkov. Desať rokov prežil v sovietskych gulagoch. A napokon záver života strávil v Žiline, kde aj zomrel. Slovenskí jezuiti sa usilujú udržiavať pamiatku na Javorku a aktualizovať jeho duchovný odkaz, uskutočnili sa aj viaceré odborné sympóziá, dokonca aj v Ríme a naposledy vo februári 2019 v Žiline.

Dlho bolo známe, že Javorka je synovcom Andreja Hlinku (Hlinka bol od neho o 18 rokov starší). Dnes sa javí ako historicky presnejšie, že páter Vendelín bol skôr synom Hlinkovej sesternice. „Andrej Hlinka a Vendelín Javorka boli príbuzní cez Javorkovu matku Máriu, rodenú Hlinkovú. Obidve verzie sa dajú z matrík odvodiť. Problémom sú priezviská, ktoré sa uvádzali v rôznom znení a niekedy ich nahrádzali prezývky. Genealogickému výskumu bude ešte potrebné venovať viac času,“ hovorí profesor histórie Róbert Letz z Univerzity Komenského v Bratislave a spoluautor projektu AndrejHlinka.sk. 

Bez ohľadu na to, aké rodinné väzby boli medzi Hlinkom a Javorkom, je jasné, že starší príbuzný mal na mladého Vendelína veľký vplyv. Andrej Hlinka bol vôbec prvým kňazom, ktorý pochádzal z Černovej. V jeho šľapajach sa vydal ako druhý v poradí práve Javorka, ktorý Hlinku chápal ako osobnosť a do istej miery aj vzor, informuje Letz. „Od Javorkovho detstva bol s ním v osobnom kontakte, ktorý sa rozvíjal prakticky až do Hlinkovej smrti.“

Javorku vysvätili za kňaza v roku 1915 a o desať rokov na to ho jeho jezuitský generálny predstavený zavolal do Ríma. Mal sa pripraviť na misie a študovať ruštinu. Už vo februári 1928 posvätili základný kameň pápežského kolégia Russicum. Javorka bol jeho prvým rektorom, vymenovali ho 24. októbra 1929 a túto funkciu zastával do roku 1934.

Javorka ako vôbec prvý slovenský rímskokatolícky kňaz si osvojil byzantsko-slovanský obrad, navyše ovládal šesť jazykov a vedel organizovať. Tieto dôvody podľa teológa Ivana Moďorošiho dopomohli k tomu, aby Russicum ako jeho prvý rektor viedol páter Javorka. Dokonca si to osobne želal aj pápež Pius XI., ktorý bol zakladateľom dnes už 90-ročného ruského kolégia.

„Javorka mal schopný organizačný talent a v prvých rokoch sa naozaj musel starať o všetky finančné a iné záležitosti, ktoré Russicum potrebovalo pre svoje primerané fungovanie. Musel tiež zabezpečiť štipendiá pre študentov, ktorí tam prichádzali z veľmi chudobných pomerov,“ spomína Moďoroši.

Javorkovi sa podarilo obnoviť priľahlý chrám sv. Antona-opáta, ktorý celý zrekonštruoval a prispôsobil na byzantsko-slovanskú liturgiu. „Zariadil interiér chrámu, bohoslužobné zariadenie a chrám pripravil na slávnostné posvätenie, ktoré sa uskutočnilo v nedeľu 30. októbra 1932 a trvalo vyše štyroch hodín a bolo podrobne opísané v miestnej tlači. Vendelín Javorka dal Russicu v prvých rokoch jasné smerovanie a pripravil ho po stránke tak materiálnej, ako aj duchovnej,“ myslí si Moďoroši.

Spočiatku bolo Russicum orientované misijne, po Druhom vatikánskom koncile začalo byť viac ekumenické a také je aj doteraz. Dnes v ňom bývajú bohoslovci a kňazi, ktorí študujú teológiu na Orientálnom inštitúte (či na iných rímskych univerzitách). „Na Orientale študujú teológiu, resp. východné právo študenti z východných katolíckych cirkví, ale aj pravoslávni kňazi,“ približuje Moďoroši.

Po odchode z funkcie prvého rektora Russica v roku 1934 sa dostáva na vytúžené misie, začína pôsobiť v Mandžusku, odtiaľ prichádza do Šanghaja. Neskôr uvažuje o zblížení sa Ruska s katolíckou cirkvou. „Javorka chcel ísť na misie, už keď sa rozhodoval o svojom povolaní. Jeho príbuzný, kňaz Andrej Hlinka ho vyzýval, aby sa rozhodol pre dráhu diecézneho kňaza, kde môže tiež misijne pôsobiť medzi ľudom. Javorku to však ťahalo k jezuitom, kde videl naplnené svoje povolanie a tomu ostal verný po celý život,“ spomína Letz.

Jezuita Milan Hudaček hovorí o Javorkovi ako o človeku, ktorý sa dal do služieb pápežovi na celý život. „V jeho dobe to znamenalo slúžiť ruským emigrantom všade, kam ich nepriazeň doby rozohnala po svete. Emigranti po boľševickej Veľkej októbrovej socialistickej revolúcii (1917) utekali pred prenasledovaním doma na všetky strany. Javorka ruským utečencom slúžil najprv v Ríme (1924-32, 1939-45) potom v Číne (1932-39), neskôr v severozápadnom Rumunsku (1945) a ako väzeň v Rusku (1945-55),“ vysvetľuje Hudaček.

V roku 1942 začal Javorka pôsobiť v rumunskej Bukovine, kde si ho mali vyžiadať tamojší veriaci po prechode Červenej armády, ktorá sa tadiaľ prehnala po severovýchode. „Boli tu desiatky gréckokatolíckych farností. Počas oslobodzovania Rumunska zutekalo pred Červenou armádou a skrývalo sa zo strachu z nového majiteľa územia mnoho gréckokatolíckych kňazov,“ vraví Hudaček.

Javorka pôsobil na území, ktorého centrom sú Černovice a ktoré sa dnes nachádza na Ukrajine. Podľa Jaltskej dohody malo túto časť odstúpiť Rumunsko Sovietskemu zväzu. „Javorka to pravdepodobne ešte nevedel, až kým ho NKVD jedného dňa v roku 1945 z vlaku vyviedla a odtransportovala do Kyjeva. Administratívnym výnosom v Moskve vládny zmocnenec rozhodol o jeho 11-ročnom pracovnom zaradení do pracovných táborov na severozápadnom Urale,“ hovorí Hudaček.

Medzi sibírskymi mestami Abez a Inta v Kómskej republike bolo v tých časoch až 16 takýchto „táborov“, takže podľa Hudačeka nie je jednoduché určiť, v ktorom presne sa Javorka nachádzal. Podľa Letza išlo práve o Intu za polárnym kruhom. Počas strastiplného pochodu do tohto tábora ho museli spoluväzni podopierať, inak by ju nezvládol a zahynul od vyčerpania. Po príchode do tábora sa páter Javorka pustil do plaču, no vzápätí sa vzchopil a povedal si: „Tu mi plač nič nepomôže a nebude ani na Božiu chválu.“

„Tu sa ukázala naplno Javorkova slabosť, ale zároveň aj sila,“ vraví Letz. „Drsný život v zime v drevených táborových barakoch ho vyčerpával, no nádej mu vlievala modlitba a eucharistia. Krížik s korpusom mal vyrezaný z rukoväte zubnej kefky.“

Javorka prešiel celkovo dvanástimi tábormi, väčšinou na Sibíri. Videl tam veľa utrpenia a smrti. Väzni na ňom obdivovali jeho pokoru, všímali si starca s dlhou bielou bradou, ktorý sa nevzdal kňazskej služby ani v tých najťažších podmienkach. „Páter Javorka dostal v tábore šedý zákal. Úplne oslepol na jedno oko, na druhé videl slabo. Skúsenosť gulagov Javorku akoby očistila a viac preduchovnila,“ hovorí Letz.

Letzove slová potvrdzuje aj profesor Ladislav Csontos, odborník na filozofickú antropológiu a filozofiu kultúry. „Podľa svedectiev tých, čo sa s ním stretli po jeho návrate z gulagu, išlo o človeka hlboko duchovného, o ktorom sa viacerí vyjadrili ako o svätom človeku.“

Po dlhých rokoch na misiách a desiatich rokoch strávených nútene v pracovných táboroch sa poloslepý Vendelín „Michailovič“ Javorka vracia do Československa. Bolo to presne 21. apríla 1955.

Návrat bývalého trestanca zo Sovietskeho zväzu bol podozrivý, a preto mal Javorka neustále v pätách ŠtB. Ako pripomína jezuita Hudaček, pre tajnú komunistickú políciu bol Javorka nezodpovedanou otázkou – veď mohol byť napríklad vatikánskym špiónom, ktorého by ale oni sami mohli využiť aj pre svoje zámery. „Bezpečnosť si nevedela vysvetliť, ako je možné, že po vypovedaní zo ZSSR sa Javorka bez problémov usadil v ČSSR. Jeho pobyt vyvolával nové a nové podozrenia za akým účelom vlastne V. Javorka ostal v Žiline?“

Na rozpracovanie Javorku sa ŠtB rozhodla použiť jeho mladšieho kolegu Rudolfa Šestáka. Výhľadovo sa myslelo na to, že možno za pomoci jezuitov sa podarí dostať Šestáka cez Poľsko až do Ríma, kde by mohol vo Vatikáne pôsobiť ako špión. Celé sa to malo zakryť príslušnosťou k jezuitom či dôverou k Šestákovi ako ku kňazovi, ktorý sa „ilegálne“ dostal cez hranice. Pikantné je, že Šesták bol absolventom pápežského kolégia Russicum a neskôr viedol spoločenstvo Rodina. To ho za bývalého režimu dostalo práve aj do basy.

Tajným policajtom bol Šesták známy ako udavač spoluväzňov. Ani nie rok po Javorkovom návrate domov mala Šestáka v hľadáčiku pražská rozviedka, ktorá mu vybavila v januári 1956 aj prerušenie trestu. Zrejme predstava 23-ročného trestu, ktorý si mal Šesták odsedieť ako vedúci spoločenstva Rodina, spôsobila, že pristal na spoluprácu s ŠtB, pričom medzi jeho podmienkami bolo aj to, „aby po prepustení na slobodu bol opäť zaradený, ako vedúci lekár protialkoholického strediska, a tým by mohol túto funkciu využívať k nadväzovaniu, obnovovaniu a rozširovaniu svojich stykov s osobami o ktoré má bezpečnosť záujem, predovšetkým z cirkevných kruhov“, čomu ŠtB vyhovela. 

Šesták mal po prepustení na slobodu v rukáve dva esá: Vendelína Javorku, u ktorého sa spovedal, a Jozefa Jurovského, ktorý mu dával duchovné cvičenia. „Šesták tak odhalil, ako pracujú jezuiti na Slovensku v rokoch ich likvidácie a vyradenia do manuálnej výroby. ŠtB zneužila jeho dávnu známosť s jezuitmi pre svoj primárny cieľ – dostať ho z Československa do Ríma,“ približuje Hudaček.

Pre riaditeľa jezuitského archívu je Šestákova rola tragédiou, ktorú dohral podľa svojich predstáv do konca. Najprv ho eštebáci stiahli z pôvodného plánu, potom sa opäť dostal do väzenia, neskôr sa pokúsil o ilegálnych prechod cez hranice, čo mu dopomohlo k jeho laicizácii v roku 1957. „Na základe toho sa mohol po amnestii prezidenta v roku 1962 spoločensky zaradiť do pracovného pomeru, už bez kňazských záväzkov v cirkvi,“ vysvetľuje Hudaček.

Šesták mal byť dokonca použitý ako autor konšpiračnej knihy o Vatikáne a odhaliť „ilegálnu činnosť jezuitskej siete“ (a s tým aj činnosť V. Javorku). Pražská ŠtB mu chystala aj tlačovú konferenciu pred 60 rokmi – mala sa uskutočniť 14. marca 1959 – kde mal Šesták predstaviť Vatikán ako svetovú mocnosť, ktorej ideológia proti pracujúcim, jezuitov ako špiónov a Russicum ako výcvikové stredisko proti krajinám socialistického tábora. 
„S odstupom rokov dnes vidíme, že samotné rímske kolégium Russicum sa pred druhou svetovou vojnou, ale i po nej hemžilo špiónmi pre rozvedné služby socialistických krajín,“ dopĺňa Hudaček.

Vendelín Javorka, fyzicky chorý a poloslepý, dožil svoj pozemský život v Žiline. Svoju dušu odovzdal Bohu 24. marca 1966. Napriek odstupu 53 rokov slovenskí jezuiti neustále pripomínajú jeho odkaz. Napríklad mladých by mohol inšpirovať „vo veľkodušnosti a vytrvalosti v nasledovaní Krista, v schopnosti využiť každú chvíľu k spojenie s Bohom a k službe blížnym. Napriek vlastným krížom nesústrediť sa len na seba a svoje bolesti, ale byť naplno kresťanom, človekom pre druhých, ktorý im dáva zo seba to najlepšie, svoju vieru a lásku,“ uvažuje profesor Ladislav Csontos. 

Historik Róbert Letz, ktorý po prvýkrát počul o legendárnej osobnosti „pátra Vendelína“ ešte ako dieťa, zas odporúča Javorku ako príklad samotným jezuitom: v misijnej horlivosti. „Ukázal, že táto horlivosť vôbec nemusí mať hlučnú vonkajšiu podobu, ale vyrastá z vnútorného presvedčenia, ktoré nachádza svoju cestu k iným dušiam. Bežným veriacim bol blízky vtedy a určite by im bol blízky aj dnes. Javorka žil problémami obyčajných ľudí. Ukazoval im, že kresťanstvo sa dá žiť, že nie je proti prirodzenosti človeka, že morálne základy, na ktorých stavia prinášajú človeku prospech, dávajú mu zmysel života a umožňujú tento život prežiť kvalitne.“

Na fotkách, ktoré sa zachovali, vidíme Vendelína Javorku ako impozantného starca s neodmysliteľnou bradou. Javorka tak pôsobil vznešeným až majestátnym dojmom nielen na Žilinčanov, s ktorými prežil posledné desaťročie svojho života,. „Ale bol pritom vždy úctivý a nenápadný. V nedeľu ho Žilinčania vídali na svätej omši vo farskom kostole, kde sa v časoch útlaku stretávala katolícka honorácia, ktorá mala za sebou väzenie a rôzne príkoria,“ pripomína Letz. 

„Javorka nebol komplikovane uvažujúci intelektuál, ale skromný, jednoduchý a hĺbavý človek, ktorý si udržal svoju v podstate ľudovú spiritualitu až do konca života. Kto sa začne bližšie zaujímať o Javorkovu osobnosť, toho si celkom iste podmaní.“

Zdroj: www.andrejhlinka.sk /TK KBS ml; pz

Prežite Veľkú noc u redemptoristiek v Kežmarku

Sestry z Rehole Najsvätejšieho Vykupiteľa (redemptoristky) z kežmarského kláštora pozývajú mladých prežiť u nich tohoročné Veľkonočné trojdnie.

Program začne na Zelený štvrtok 18. apríla o 16.00 a ukončený bude na Veľkonočný pondelok 22. apríla o 14.00. Tajomstvom Ježišovho umučenia, smrti a zmŕtvychvstania bude sprevádzať vdp. Lukáš Fejerčák.

Účastnícky príspevok: 50,– Eur

Prihlásiť sa môžete najneskôr do 13. apríla 2019 na telefónnom čísle (052) 4522181; 0908 644 234 alebo e-mailom.

Zdroj: redemptoristky.sk

Pozvánka na koncert u jasovských premonštrátov

Jasovské opátstvo spolu s obcou Jasov pozýva na pôstny koncert, ktorý sa uskutoční v sobotu 30. marca 2019 o 16:00 h v Abrahámovej sieni Jasovského kláštora.

Návštevníci koncertu sa môžu tešiť na Zbor sv. Cecílie, ktorý pôsobí pri Dóme Sv. Alžbety a Komorný orchester pri Dóme sv. Alžbety pod vedením Viliama Gurbaľa.

„Tešiť sa môžete na krásne Stabat Mater Emanuele Dʹ Astorgu a ďalšie krásne pôstne skladby. Svojou účasťou a dobrovoľným vstupným podporujete opravy nášho kláštora,“ informoval TK KBS Jozef Vaško.

Osobnosti P. Jána Hutyru CM sa budú venovať na konferencii v Nitre

V Kňazskom seminári sv. Gorazda v Nitre bude dňa 8. apríla 2019 vedecká konferencia s názvom Osobnosť pátra Jána Hutyru CM.

P. Ján Hutyra, CM sa narodil 1. februára 1912 v Jablonove, ako prvorodený syn richtára Pavla a Márie. 12. novembra 1933 bol prijatý pátrom Danielikom do vnútorného seminára Misijnej spoločnosti, ktorý absolvoval v Grázi. 26. júla 1942 bol menovaný za vicevizitátora Misijnej spoločnosti a direktora spoločnosti Dcér kresťanskej lásky na Slovensku. Počas komunistického režimu si mnoho vytrpel, bol zatknutý a väznený. 20. februára 1978 v nemocnici v Brne, odovzdal svoju dušu Pánovi v 66. roku života a 41. roku kňazskej služby v Pánovej vinici.

Podrobnejší životopis nájdete tu.

Seminár Sexuálne zneužívanie maloletých – otázky a odpovede

Vzdelávací seminár Sexuálne zneužívanie maloletých – otázky a odpovede sa uskutoční v pondelok 29. apríla 2019 na Teologickej fakulte KU v Košiciach (8:30 – 15:00 hod.). Seminár je určený pre kňazov, rehoľníkov, katechétov a pomáhajúce profesie a je vhodný aj pre kandidátov a kandidátky zasväteného života. Po skončení seminára bude nasledovať svätá omša za obete zneužívania o 15:00 v Seminárnom kostole sv. Antona Paduánskeho.

Lektormi seminára sú odborníci s viacročnou skúsenosťou v práci s obeťami sexuálneho zneužívania maloletých. Pri tejto príležitosti bude predstavené Centrum na ochranu maloletých pri Teologickej fakulte KU. Záštitu nad podujatím prevzal košický pomocný biskup Mons. Marek Forgáč.

Prihlasovať sa môžete prostredníctvom formulára

v mene organizačného tímu
ThDr. Štefan Novotný, PhD.
rektor Kňazského seminára sv. Karola Boromejského
správca Nadácie Výchova a vzdelanie