Jezuita Vendelín Javorka zomrel pred 53 rokmi

Túto nedeľu, 24. marca 2019, uplynie päťdesiattri rokov od úmrtia významného slovenského misionára Vendelína Javorku.

Vendelín Javorka sa narodil ako najstaršie z desiatich detí 15. októbra 1882 v Černovej. Študoval v Ostrihome, St. Andrä, Bratislave aj Innsbrucku. V Ríme pripravoval kňazov na misie do Ruska v pápežskom kolégiu, ktoré v lete oslávi 90 rokov od založenia. Do Šanghaja sa dostal ako správca farnosti pre ruských gréckokatolíkov. Desať rokov prežil v sovietskych gulagoch. A napokon záver života strávil v Žiline, kde aj zomrel. Slovenskí jezuiti sa usilujú udržiavať pamiatku na Javorku a aktualizovať jeho duchovný odkaz, uskutočnili sa aj viaceré odborné sympóziá, dokonca aj v Ríme a naposledy vo februári 2019 v Žiline.

Dlho bolo známe, že Javorka je synovcom Andreja Hlinku (Hlinka bol od neho o 18 rokov starší). Dnes sa javí ako historicky presnejšie, že páter Vendelín bol skôr synom Hlinkovej sesternice. „Andrej Hlinka a Vendelín Javorka boli príbuzní cez Javorkovu matku Máriu, rodenú Hlinkovú. Obidve verzie sa dajú z matrík odvodiť. Problémom sú priezviská, ktoré sa uvádzali v rôznom znení a niekedy ich nahrádzali prezývky. Genealogickému výskumu bude ešte potrebné venovať viac času,“ hovorí profesor histórie Róbert Letz z Univerzity Komenského v Bratislave a spoluautor projektu AndrejHlinka.sk. 

Bez ohľadu na to, aké rodinné väzby boli medzi Hlinkom a Javorkom, je jasné, že starší príbuzný mal na mladého Vendelína veľký vplyv. Andrej Hlinka bol vôbec prvým kňazom, ktorý pochádzal z Černovej. V jeho šľapajach sa vydal ako druhý v poradí práve Javorka, ktorý Hlinku chápal ako osobnosť a do istej miery aj vzor, informuje Letz. „Od Javorkovho detstva bol s ním v osobnom kontakte, ktorý sa rozvíjal prakticky až do Hlinkovej smrti.“

Javorku vysvätili za kňaza v roku 1915 a o desať rokov na to ho jeho jezuitský generálny predstavený zavolal do Ríma. Mal sa pripraviť na misie a študovať ruštinu. Už vo februári 1928 posvätili základný kameň pápežského kolégia Russicum. Javorka bol jeho prvým rektorom, vymenovali ho 24. októbra 1929 a túto funkciu zastával do roku 1934.

Javorka ako vôbec prvý slovenský rímskokatolícky kňaz si osvojil byzantsko-slovanský obrad, navyše ovládal šesť jazykov a vedel organizovať. Tieto dôvody podľa teológa Ivana Moďorošiho dopomohli k tomu, aby Russicum ako jeho prvý rektor viedol páter Javorka. Dokonca si to osobne želal aj pápež Pius XI., ktorý bol zakladateľom dnes už 90-ročného ruského kolégia.

„Javorka mal schopný organizačný talent a v prvých rokoch sa naozaj musel starať o všetky finančné a iné záležitosti, ktoré Russicum potrebovalo pre svoje primerané fungovanie. Musel tiež zabezpečiť štipendiá pre študentov, ktorí tam prichádzali z veľmi chudobných pomerov,“ spomína Moďoroši.

Javorkovi sa podarilo obnoviť priľahlý chrám sv. Antona-opáta, ktorý celý zrekonštruoval a prispôsobil na byzantsko-slovanskú liturgiu. „Zariadil interiér chrámu, bohoslužobné zariadenie a chrám pripravil na slávnostné posvätenie, ktoré sa uskutočnilo v nedeľu 30. októbra 1932 a trvalo vyše štyroch hodín a bolo podrobne opísané v miestnej tlači. Vendelín Javorka dal Russicu v prvých rokoch jasné smerovanie a pripravil ho po stránke tak materiálnej, ako aj duchovnej,“ myslí si Moďoroši.

Spočiatku bolo Russicum orientované misijne, po Druhom vatikánskom koncile začalo byť viac ekumenické a také je aj doteraz. Dnes v ňom bývajú bohoslovci a kňazi, ktorí študujú teológiu na Orientálnom inštitúte (či na iných rímskych univerzitách). „Na Orientale študujú teológiu, resp. východné právo študenti z východných katolíckych cirkví, ale aj pravoslávni kňazi,“ približuje Moďoroši.

Po odchode z funkcie prvého rektora Russica v roku 1934 sa dostáva na vytúžené misie, začína pôsobiť v Mandžusku, odtiaľ prichádza do Šanghaja. Neskôr uvažuje o zblížení sa Ruska s katolíckou cirkvou. „Javorka chcel ísť na misie, už keď sa rozhodoval o svojom povolaní. Jeho príbuzný, kňaz Andrej Hlinka ho vyzýval, aby sa rozhodol pre dráhu diecézneho kňaza, kde môže tiež misijne pôsobiť medzi ľudom. Javorku to však ťahalo k jezuitom, kde videl naplnené svoje povolanie a tomu ostal verný po celý život,“ spomína Letz.

Jezuita Milan Hudaček hovorí o Javorkovi ako o človeku, ktorý sa dal do služieb pápežovi na celý život. „V jeho dobe to znamenalo slúžiť ruským emigrantom všade, kam ich nepriazeň doby rozohnala po svete. Emigranti po boľševickej Veľkej októbrovej socialistickej revolúcii (1917) utekali pred prenasledovaním doma na všetky strany. Javorka ruským utečencom slúžil najprv v Ríme (1924-32, 1939-45) potom v Číne (1932-39), neskôr v severozápadnom Rumunsku (1945) a ako väzeň v Rusku (1945-55),“ vysvetľuje Hudaček.

V roku 1942 začal Javorka pôsobiť v rumunskej Bukovine, kde si ho mali vyžiadať tamojší veriaci po prechode Červenej armády, ktorá sa tadiaľ prehnala po severovýchode. „Boli tu desiatky gréckokatolíckych farností. Počas oslobodzovania Rumunska zutekalo pred Červenou armádou a skrývalo sa zo strachu z nového majiteľa územia mnoho gréckokatolíckych kňazov,“ vraví Hudaček.

Javorka pôsobil na území, ktorého centrom sú Černovice a ktoré sa dnes nachádza na Ukrajine. Podľa Jaltskej dohody malo túto časť odstúpiť Rumunsko Sovietskemu zväzu. „Javorka to pravdepodobne ešte nevedel, až kým ho NKVD jedného dňa v roku 1945 z vlaku vyviedla a odtransportovala do Kyjeva. Administratívnym výnosom v Moskve vládny zmocnenec rozhodol o jeho 11-ročnom pracovnom zaradení do pracovných táborov na severozápadnom Urale,“ hovorí Hudaček.

Medzi sibírskymi mestami Abez a Inta v Kómskej republike bolo v tých časoch až 16 takýchto „táborov“, takže podľa Hudačeka nie je jednoduché určiť, v ktorom presne sa Javorka nachádzal. Podľa Letza išlo práve o Intu za polárnym kruhom. Počas strastiplného pochodu do tohto tábora ho museli spoluväzni podopierať, inak by ju nezvládol a zahynul od vyčerpania. Po príchode do tábora sa páter Javorka pustil do plaču, no vzápätí sa vzchopil a povedal si: „Tu mi plač nič nepomôže a nebude ani na Božiu chválu.“

„Tu sa ukázala naplno Javorkova slabosť, ale zároveň aj sila,“ vraví Letz. „Drsný život v zime v drevených táborových barakoch ho vyčerpával, no nádej mu vlievala modlitba a eucharistia. Krížik s korpusom mal vyrezaný z rukoväte zubnej kefky.“

Javorka prešiel celkovo dvanástimi tábormi, väčšinou na Sibíri. Videl tam veľa utrpenia a smrti. Väzni na ňom obdivovali jeho pokoru, všímali si starca s dlhou bielou bradou, ktorý sa nevzdal kňazskej služby ani v tých najťažších podmienkach. „Páter Javorka dostal v tábore šedý zákal. Úplne oslepol na jedno oko, na druhé videl slabo. Skúsenosť gulagov Javorku akoby očistila a viac preduchovnila,“ hovorí Letz.

Letzove slová potvrdzuje aj profesor Ladislav Csontos, odborník na filozofickú antropológiu a filozofiu kultúry. „Podľa svedectiev tých, čo sa s ním stretli po jeho návrate z gulagu, išlo o človeka hlboko duchovného, o ktorom sa viacerí vyjadrili ako o svätom človeku.“

Po dlhých rokoch na misiách a desiatich rokoch strávených nútene v pracovných táboroch sa poloslepý Vendelín „Michailovič“ Javorka vracia do Československa. Bolo to presne 21. apríla 1955.

Návrat bývalého trestanca zo Sovietskeho zväzu bol podozrivý, a preto mal Javorka neustále v pätách ŠtB. Ako pripomína jezuita Hudaček, pre tajnú komunistickú políciu bol Javorka nezodpovedanou otázkou – veď mohol byť napríklad vatikánskym špiónom, ktorého by ale oni sami mohli využiť aj pre svoje zámery. „Bezpečnosť si nevedela vysvetliť, ako je možné, že po vypovedaní zo ZSSR sa Javorka bez problémov usadil v ČSSR. Jeho pobyt vyvolával nové a nové podozrenia za akým účelom vlastne V. Javorka ostal v Žiline?“

Na rozpracovanie Javorku sa ŠtB rozhodla použiť jeho mladšieho kolegu Rudolfa Šestáka. Výhľadovo sa myslelo na to, že možno za pomoci jezuitov sa podarí dostať Šestáka cez Poľsko až do Ríma, kde by mohol vo Vatikáne pôsobiť ako špión. Celé sa to malo zakryť príslušnosťou k jezuitom či dôverou k Šestákovi ako ku kňazovi, ktorý sa „ilegálne“ dostal cez hranice. Pikantné je, že Šesták bol absolventom pápežského kolégia Russicum a neskôr viedol spoločenstvo Rodina. To ho za bývalého režimu dostalo práve aj do basy.

Tajným policajtom bol Šesták známy ako udavač spoluväzňov. Ani nie rok po Javorkovom návrate domov mala Šestáka v hľadáčiku pražská rozviedka, ktorá mu vybavila v januári 1956 aj prerušenie trestu. Zrejme predstava 23-ročného trestu, ktorý si mal Šesták odsedieť ako vedúci spoločenstva Rodina, spôsobila, že pristal na spoluprácu s ŠtB, pričom medzi jeho podmienkami bolo aj to, „aby po prepustení na slobodu bol opäť zaradený, ako vedúci lekár protialkoholického strediska, a tým by mohol túto funkciu využívať k nadväzovaniu, obnovovaniu a rozširovaniu svojich stykov s osobami o ktoré má bezpečnosť záujem, predovšetkým z cirkevných kruhov“, čomu ŠtB vyhovela. 

Šesták mal po prepustení na slobodu v rukáve dva esá: Vendelína Javorku, u ktorého sa spovedal, a Jozefa Jurovského, ktorý mu dával duchovné cvičenia. „Šesták tak odhalil, ako pracujú jezuiti na Slovensku v rokoch ich likvidácie a vyradenia do manuálnej výroby. ŠtB zneužila jeho dávnu známosť s jezuitmi pre svoj primárny cieľ – dostať ho z Československa do Ríma,“ približuje Hudaček.

Pre riaditeľa jezuitského archívu je Šestákova rola tragédiou, ktorú dohral podľa svojich predstáv do konca. Najprv ho eštebáci stiahli z pôvodného plánu, potom sa opäť dostal do väzenia, neskôr sa pokúsil o ilegálnych prechod cez hranice, čo mu dopomohlo k jeho laicizácii v roku 1957. „Na základe toho sa mohol po amnestii prezidenta v roku 1962 spoločensky zaradiť do pracovného pomeru, už bez kňazských záväzkov v cirkvi,“ vysvetľuje Hudaček.

Šesták mal byť dokonca použitý ako autor konšpiračnej knihy o Vatikáne a odhaliť „ilegálnu činnosť jezuitskej siete“ (a s tým aj činnosť V. Javorku). Pražská ŠtB mu chystala aj tlačovú konferenciu pred 60 rokmi – mala sa uskutočniť 14. marca 1959 – kde mal Šesták predstaviť Vatikán ako svetovú mocnosť, ktorej ideológia proti pracujúcim, jezuitov ako špiónov a Russicum ako výcvikové stredisko proti krajinám socialistického tábora. 
„S odstupom rokov dnes vidíme, že samotné rímske kolégium Russicum sa pred druhou svetovou vojnou, ale i po nej hemžilo špiónmi pre rozvedné služby socialistických krajín,“ dopĺňa Hudaček.

Vendelín Javorka, fyzicky chorý a poloslepý, dožil svoj pozemský život v Žiline. Svoju dušu odovzdal Bohu 24. marca 1966. Napriek odstupu 53 rokov slovenskí jezuiti neustále pripomínajú jeho odkaz. Napríklad mladých by mohol inšpirovať „vo veľkodušnosti a vytrvalosti v nasledovaní Krista, v schopnosti využiť každú chvíľu k spojenie s Bohom a k službe blížnym. Napriek vlastným krížom nesústrediť sa len na seba a svoje bolesti, ale byť naplno kresťanom, človekom pre druhých, ktorý im dáva zo seba to najlepšie, svoju vieru a lásku,“ uvažuje profesor Ladislav Csontos. 

Historik Róbert Letz, ktorý po prvýkrát počul o legendárnej osobnosti „pátra Vendelína“ ešte ako dieťa, zas odporúča Javorku ako príklad samotným jezuitom: v misijnej horlivosti. „Ukázal, že táto horlivosť vôbec nemusí mať hlučnú vonkajšiu podobu, ale vyrastá z vnútorného presvedčenia, ktoré nachádza svoju cestu k iným dušiam. Bežným veriacim bol blízky vtedy a určite by im bol blízky aj dnes. Javorka žil problémami obyčajných ľudí. Ukazoval im, že kresťanstvo sa dá žiť, že nie je proti prirodzenosti človeka, že morálne základy, na ktorých stavia prinášajú človeku prospech, dávajú mu zmysel života a umožňujú tento život prežiť kvalitne.“

Na fotkách, ktoré sa zachovali, vidíme Vendelína Javorku ako impozantného starca s neodmysliteľnou bradou. Javorka tak pôsobil vznešeným až majestátnym dojmom nielen na Žilinčanov, s ktorými prežil posledné desaťročie svojho života,. „Ale bol pritom vždy úctivý a nenápadný. V nedeľu ho Žilinčania vídali na svätej omši vo farskom kostole, kde sa v časoch útlaku stretávala katolícka honorácia, ktorá mala za sebou väzenie a rôzne príkoria,“ pripomína Letz. 

„Javorka nebol komplikovane uvažujúci intelektuál, ale skromný, jednoduchý a hĺbavý človek, ktorý si udržal svoju v podstate ľudovú spiritualitu až do konca života. Kto sa začne bližšie zaujímať o Javorkovu osobnosť, toho si celkom iste podmaní.“

Zdroj: www.andrejhlinka.sk /TK KBS ml; pz

Prežite Veľkú noc u redemptoristiek v Kežmarku

Sestry z Rehole Najsvätejšieho Vykupiteľa (redemptoristky) z kežmarského kláštora pozývajú mladých prežiť u nich tohoročné Veľkonočné trojdnie.

Program začne na Zelený štvrtok 18. apríla o 16.00 a ukončený bude na Veľkonočný pondelok 22. apríla o 14.00. Tajomstvom Ježišovho umučenia, smrti a zmŕtvychvstania bude sprevádzať vdp. Lukáš Fejerčák.

Účastnícky príspevok: 50,– Eur

Prihlásiť sa môžete najneskôr do 13. apríla 2019 na telefónnom čísle (052) 4522181; 0908 644 234 alebo e-mailom.

Zdroj: redemptoristky.sk

Pozvánka na koncert u jasovských premonštrátov

Jasovské opátstvo spolu s obcou Jasov pozýva na pôstny koncert, ktorý sa uskutoční v sobotu 30. marca 2019 o 16:00 h v Abrahámovej sieni Jasovského kláštora.

Návštevníci koncertu sa môžu tešiť na Zbor sv. Cecílie, ktorý pôsobí pri Dóme Sv. Alžbety a Komorný orchester pri Dóme sv. Alžbety pod vedením Viliama Gurbaľa.

„Tešiť sa môžete na krásne Stabat Mater Emanuele Dʹ Astorgu a ďalšie krásne pôstne skladby. Svojou účasťou a dobrovoľným vstupným podporujete opravy nášho kláštora,“ informoval TK KBS Jozef Vaško.

Osobnosti P. Jána Hutyru CM sa budú venovať na konferencii v Nitre

V Kňazskom seminári sv. Gorazda v Nitre bude dňa 8. apríla 2019 vedecká konferencia s názvom Osobnosť pátra Jána Hutyru CM.

P. Ján Hutyra, CM sa narodil 1. februára 1912 v Jablonove, ako prvorodený syn richtára Pavla a Márie. 12. novembra 1933 bol prijatý pátrom Danielikom do vnútorného seminára Misijnej spoločnosti, ktorý absolvoval v Grázi. 26. júla 1942 bol menovaný za vicevizitátora Misijnej spoločnosti a direktora spoločnosti Dcér kresťanskej lásky na Slovensku. Počas komunistického režimu si mnoho vytrpel, bol zatknutý a väznený. 20. februára 1978 v nemocnici v Brne, odovzdal svoju dušu Pánovi v 66. roku života a 41. roku kňazskej služby v Pánovej vinici.

Podrobnejší životopis nájdete tu.

Seminár Sexuálne zneužívanie maloletých – otázky a odpovede

Vzdelávací seminár Sexuálne zneužívanie maloletých – otázky a odpovede sa uskutoční v pondelok 29. apríla 2019 na Teologickej fakulte KU v Košiciach (8:30 – 15:00 hod.). Seminár je určený pre kňazov, rehoľníkov, katechétov a pomáhajúce profesie a je vhodný aj pre kandidátov a kandidátky zasväteného života. Po skončení seminára bude nasledovať svätá omša za obete zneužívania o 15:00 v Seminárnom kostole sv. Antona Paduánskeho.

Lektormi seminára sú odborníci s viacročnou skúsenosťou v práci s obeťami sexuálneho zneužívania maloletých. Pri tejto príležitosti bude predstavené Centrum na ochranu maloletých pri Teologickej fakulte KU. Záštitu nad podujatím prevzal košický pomocný biskup Mons. Marek Forgáč.

Prihlasovať sa môžete prostredníctvom formulára

v mene organizačného tímu
ThDr. Štefan Novotný, PhD.
rektor Kňazského seminára sv. Karola Boromejského
správca Nadácie Výchova a vzdelanie

Breve o blahorečení Titusa Zemana je už v rukách saleziánov

Štátny sekretariát Svätej Stolice vydal oficiálny pamätný dokument, Apoštolské breve, o blahorečení dona Titusa Zemana. Generálny postulátor saleziánov don Pierluigi Cameroni ho obdržal 26. februára. Dokument podpísal štátny sekretár Svätej Stolice kardinál Pietro Parolin a nesie pečať Svätého Otca Františka (odtlačok rybárskeho prsteňa).

Apoštolské breve v texte prináša krátky biografický náčrt nového blahoslaveného mučeníka, krátke zhrnutie procesu blahorečenia, zmieňuje sa o dátume slávenia liturgickej spomienky a tiež potvrdzuje uskutočnenie samotného blahorečenia 30. septembra 2017 v Bratislave, kde ako pápežský legát prišiel kardinál Angelo Amato SDB.

Apoštolské breve je vždy publikované v oficiálnom vestníku Svätej Stolice Acta Apostolicae Sedis a je teda aj právnym dokumentom o ukončení celého procesu blahorečenia vrátane samotnej slávnosti beatifikácie. Dokument sa uchováva v archíve generálnej postulatúry Saleziánskej spoločnosti.

Zdroj: saleziani.sk/ANS, rhsdb

Po Slovensku budú budúci týždeň putovať relikvie poľských minoritov – mučeníkov

Blahoslavení Michal a Zbignev sú poľskí minoriti, ktorí pracovali na misiách v Peru, v mestečku Pariacoto. V roku 1991 boli unesení a popravení. Veriaci si týchto mučeníkov uctievajú ako ochrancov pred terorizmom. V dňoch 17. – 24. marca 2019 bude už druhýkrát na rôznych miestach Slovenska program spojený s putovaním ich relikvií.

17. 3. Bratislava – Karlova Ves | Kostol sv. Františka | celý deň
18. 3. Nitra – Horné mesto | Kostol sv. Petra a Pavla | 18:30
19. 3. Ružomberok | Kostol sv. Ondreja | 16:00
20. 3. Stará Ľubovňa – Západ | Kostol sv. Petra a Pavla | 17:00
21. 3. Dlhé Stráže | Kostol sv. Juraja | 17:00
22. 3. Lendak | Kostol sv. Jána Krstiteľa | 17:30
24. 3. Bratislava – Teplická | Kostol Kráľovnej rodiny | celý deň

V programe je svätá omša s kázňou o mučeníkoch, možnosť uctiť si relikvie prvého stupňa, premietanie filmu o ružencovom boji proti terorizmu, možnosť nadobudnúť rôzne pamiatky a podporiť tak minoritské misie (obrázok, ruženec s relikviami druhého stupňa, kniha o mučeníkoch)

Viac o blahoslavených Michalovi a Zbignievovi nájdete v článku z ich blahorečenia, ktoré bolo v roku 2015.

Tomáš Vlček OFMConv
Ilustračný obrázok: meczennicy.franciszkanie.pl

Minoritovi Štefanovi Iglódimu bola venovaná konferencia v Trebišove

Osobnosti Eliáša Štefana Iglódiho sa venovala konferencia v Trebišove, ktorú zorganizovali farnosť Najsvätejšej Trojice Rad, farnosť Návštevy Blahoslavenej Panny Márie v Trebišove, rehoľa minoritov a Múzeum a kultúrne centrum južného Zemplína v Trebišove. Konferencia pri príležitosti 380. výročia smrti Štefana Iglódiho predstavila dobu v ktorej žil, okolnosti nálezu jeho tela ako aj ostatkov ďalších bratov v zaniknutom kláštore v obci Rad.

Fr. Eliáš Štefan Iglódi sa narodil v obci Kis – Rozvágyi (dnešné Maďarsko) v kalvínskej rodine. Keď mal šestnásť rokov, konvertoval na katolícku vieru, opustil rodný kraj a dva roky po svojom obrátení sa rozhodol stať minoritom. V Rade bol v tom čase nový kláštor, ktorý fungoval od roku 1637. Vstúpil teda do tohto kláštora a stal sa jeho prvým novicom. Prijal habit a rehoľné meno fráter Štefan. Šesť mesiacov po vstupe do kláštora ho predstavený kláštora poslal k dobrodincom, ktorí bývali v Malom Horeši. Tam ho však chytili dvaja kalvíni, odviedli ho za dedinu do lesa, priviazali ho k stromu a vyhrážali sa mu, že ak sa nezriekne minoritského habitu a nevráti sa ku kalvínskej viere, príde o život. Keď tieto podmienky odmietol splniť, útočníci mu šabľami spôsobili na hlave ranu, ktorá mala tvar kríža. Jeden z nich roztrhal ruženec frátra Štefana a jeho časti rozhádzal po lese. Potom mu útočníci nožom prerezali hrdlo. Posledné slová Štefana Iglódiho boli: „Ježiš a Mária, pomáhajte mi!“

Štefan umrel v povesti svätosti, ako svedčia oficiálne dokumenty. Bol veľmi úctivo pochovaný v premonštrátskom kostole v Lelesi. V tom čase sa tam totiž zdržiaval sedmohradský biskup Štefan Simandy, ktorý umučeného rehoľníka osobne poznal. Prikázal preniesť jeho telo do Lelesu. Na tretí deň vystrojil slávnostný pohreb, aký patrí mučeníkovi katolíckej Cirkvi. Pre minoritov na dnešnom východe Slovenska sa vtedy ešte len začínalo takmer storočné obdobie skúšok, v ktorom svoju vernosť Bohu spečatili vlastnou krvou ešte mnohí z nich. Po nejakom čase bolo telo brata Štefana prenesené do Radu a znova pochované v tamojšom kostolíku uprostred iných bratov, ktorí ho dostihli milosťou mučeníctva za krátky čas. Proces beatifikácie brata Štefana Iglódiho sa začal skoro po jeho pohrebe. Svedčia o tom zoznamy božích služobníkov v rehoľných archívoch i viaceré jeho obrazy v rôznych kláštoroch v Taliansku, Maďarsku i na Slovensku. Minoriti v 18. storočí Rad opustili, pretože sa presťahovali do Brehova. Nejaký čas ešte spravovali farnosť v Rade, aj tú ale neskôr odovzdali diecéznym kňazom a kostol s hrobmi mučeníkov pomaly zanikol. Hrob brata Štefana pred oltárom zaniknutého kostola upadol asi na sto rokov do zabudnutia, až kým ho nečakane objavili pri archeologických prácach v Rade

Štefan Iglódi OFMConv

Momentálne rehoľa menších bratov konventuálov – minoritov zvažuje začatie procesu svätorečenia Fr. Štefana. Ako uviedol Tomáš Lesňák, kustód minoritov na Slovensku: „Aktuálne sumarizujeme všetky dokumenty o jeho živote a smrti, dokumenty z archeologického výskumu i medicínskeho výskumu. Z pohľadu odborníkov by v krátkom čase bolo možné oficiálne otvoriť proces. Všetko je teda na dobrej ceste.“  Podobnú nádej vyjadril aj košický arcibiskup Bernard Bober, ktorý sa zúčastnil na konferencii a so záujmom si vypočul príspevky venované Štefanovi Iglódimu. „Farnosť Rad, kde sa našli ostatky Štefana Iglodiho, je farnosťou našej diecézy a tamojší horlivý kňaz Roland Böör je od začiatku veľmi nadšený jeho príbehom a osudom. Samozrejme teda pozorne sledujeme snahy minoritov o začatie procesu. Táto konferencia je akýmsi zhrnutím doterajších výsledkov výskumu. V roku, kedy si pripomíname 400. výročie smrti svätých košických mučeníkov tu ide o ďalšieho mučeníka z tohto obdobia,“ uviedol. Do bývalého minoritského kláštora v Rade aj dnes prichádzajú ľudia zo zvedavosti i s cieľom duchovne pookriať. Miestny farár Roland Böör aj napriek obmedzeným prostriedkom s Božou pomocou pretvára faru a jej okolie na nové duchovné centrum.

Zdroj: TK KBS / minitoriti.sk / ke-arcidieceza.sk).

Stretnutie s biskupmi v Nimnici z pohľadu zasvätených

V Nimniciach sa 8. – 9. marca 2019 sa stretli otcovia biskupi, zasvätení a lídri rôznych katolíckych inštitúcií a spoločenstiev, aby diskutovali o momentálne dôležitých otázkach v Cirkvi na Slovensku na tému „Miesto Katolíckej cirkvi v sekulárnej spoločnosti“.

Neformálna časť stretnutia začala už v piatok, kedy mali možnosť vidieť dokumentárne filmy. Film Dorotka o dievčatku a rodine, ktorá žije s dieťaťom postihnutým Downovým syndrómom. Druhý film bol z dielne Ivy Kúšikovej o živote a smrti jej spolusestry Veroniky Ráckovej z Misijnej kongregácie sestier služobníc Ducha Svätého. Pri obidvoch filmoch bolo ťažké ubrániť sa slzám a ešte dlho sa rozprávalo o hodnotách, ktoré predstavili.

V sobotu ráno sa stretli pri spoločnej modlitbe a pokračovali v diskusiách so zaujímavými hosťami. V príhovore počas svätej omše sa prihovoril Mons. Peter Rusnák, ktorý hovoril o tom, že povolanie v Cirkvi sa netýka len kňazov a rehoľníkov, ale povolanie sa týka každého jedného človeka. Diskusia pokračovala aj popoludní a prítomní sa do nej mohli zapájať v priebehu celého dňa cez aplikáciu, kde mohli klásť otázky do panelovej diskusie.

Toto stretnutie bolo dôležité nielen pre získanie informácií, ktoré si účastníci vypočuli, ale dôležité bolo stretnúť sa a neformálne porozprávať počas prestávok. Osviežilo to vzťahy a pomohlo k spolupráci, výmene názorov, ale aj radostnému prežívaniu kresťanstva.

Foto: Peter Zimen
Hermana Matláková SMVS

KVRPS bude efektívnejšie využívať svoje weby

Konferencia vyšších rehoľných predstavených na Slovensku zastrešuje množstvo aktivít svojich členov. Jednou z oblastí sú médiá. Kvôli zefektívneniu používania existujúcich informačných kanálov a hľadaniu nových prístupov v ich využívaní sa stretla v Bratislave 8. marca 2019 malá skupinka zodpovedných za webové stránky.

Konferencia zastrešuje tri webové stránky: kvrps.sk, zasvatenyzivot.sk, rehole.sk. Ich administrátorom je benediktín Michal Mária Kukuča. Františkánka Františka Čačková spravuje web zasvatenyzivot.sk. Stretnutie moderovala tajomníčka Konferencie Jana Kurkinová FMA, prítomná bola aj sekretárka a ekonómka Marta Chraščová CSSsS.

Aby weby neponúkali rovnaký obsah, na stretnutí sa vyprofiloval web kvrps.sk ako informačný kanál smerom k členom Konferencie aj k verejnosti. Sú na ňom informácie o Konferencii, kontakty na členské rehole a ich diela, základné dokumenty Konferencie, ako aj cirkevné dokumenty týkajúce sa zasväteného života, informácie o činnostiach týkajúcich sa priamo KVRPS (zmeny vo vedení jednotlivých inštitútov, správy z komisií a ich činnosti). Jednotlivé rehoľné inštitúty budú mať na tomto webe možnosť spropagovať svoje podujatia zaslaním podkladov na zz@rehole.sk.

Formačným kanálom bude web zasvatenyzivot.sk, na ktorom doposiaľ boli aj vyššie spomínané správy. Naďalej bude ponúkať formačné materiály, články z časopisu Zasvätený život, príhovory Svätého Otca venované zasväteným či svedectvá. Pripravuje sa zmena dizajnu tejto web stránky.

Na sociálnych sieťach môžete nájsť Zasvätený život na FacebookuTwitteri.
Svoje kanály na YouTube má KVRPS aj Zasvätený život.

-fc-